Friday, April 9, 2010

Adat Bersahabat...

Setiap pertemuan...pasti ada perpisahan..itulah ungkapan yang selalu diperkatakan tatkala berpisah.Bila kita berada di sesuatu tempat dalam tempoh yang lama, pasti di keliling kita ada orang-orang tertentu yang kita senang bersamanya.Saling bantu membantu, nasihat menasihati, kesusahan dikongsi bersama dan mereka itulah sahabat kita.Namun sayangnya..bila berpisah sementara, kebanyakan di kalangan kita lupa antara satu sama lain..lupa dengan kenangan-kenangan yang ada dan yang paling teruk sekali, lupa dengan jasa baik sahabat-sahabat kita...Sangat menyedihkan pekara ni..

Orang juga berkata, secantik dan best manapun sesuatu tempat yang kita duduk, namun tanpa kawan dan sahabat tidak bermakna semua itu.tanpa kawan mahupun sahabat, seolah-olah tiada kekuatan...tiada life dan hidup penuh kehambaran....Pengalaman setelah menamatkan pengajian, bekerja tanpa sahabat-sahabat di sisi, sangat mengajarku erti sebuah persahabatan.Betapa hidup ini penuh dengan kekosongan..sangat tabah hadapi keadaan ini, membuatkan diri merindui kenangan-kenangan bersama sahabat di sekolah dan universiti..

Dua tahun sudah berlalu peristiwa ini, kenangan yang paling pahit dalam hidup adalah hidup tanpa sahabat.Segala kesulitan dan kesedihan dihadapi seorang diri....perkataan tabah selalu terngiang-ngiang di telingaku sejak di Jordan lagi..rupanya untuk tabah itu memerlukan sesuatu kekuatan, kecekalan dan motivasi yang tinggi.

Kita mungkin selalu mengingati sahabat kita, tp itulah adat persahabatan, sebaliknya sahabat kita mungkin tidak mengingati kita lagi. Jangan bersedih !!! Kenangan tetap kenangan..Tidak semestinya mengingti itu dengan berhubung selalu..tetapi lebih mulia dengan ingatan doa  kesejahteraan untuk sahabat kita.

Untuk sahabat-sahabatku, terima kasih atas segala kenangan pahit dan manis yang dilalui bersama.Semoga Allah sentiasa merahmati dan memberi perlindungan dalam kehidupan kalian.Semoga persahabtan kita mendapat keberkatan dan berkekalan hingga selamanya...

Antara sahabat-sahabat baik ku.....

Di Sekolah Men Tun Perak Muar Johor




 Muhammad Faizzuddeen



 Muhammad Falahudeen









 Ipart








Rahmat









Ezwa Fahmey




Di Universiti Al albayt Jordan




Dari kiri : udin, azhan, aus, afis, abg arir n aku







Dari kiri : dol, sufi, zharif n aku





Anis dan Muzamir









Yasir aku dan sufi







1 comment:

  1. salam....abg wan...maaf,baru berkesempatan untuk melawat blog ni..asif..
    inshaAllah...moga Allah ikat hati2 kita utk terus berukwwah keranaNya...
    *btw,awat gune pic sy gigit salji tu?xcomey..hehe..^^

    ReplyDelete